لینک جدید اشتراک

www.eshterak.info

۱۳۸۸ دی ۲۴, پنجشنبه

ایران در آستانه‌ی انقلاب، اما با ترس از انقلاب

به نظر تیموتی اش، استاد تاریخ، ایران در آستانه‌ی انقلاب است. او اما تأکید می‌کند که نمی‌توان پیش‌بیینی کرد که سرانجام چه می‌شود. «سیر حوادث بستگی به بازی متقابل میان رفتار پیش‌بینی‌ناپذیر توده‌ها و تصمیمات رژیم دارد.»
پتر متسگر ، گزارشگر شبکه‌ی یک تلویزیون آلمان در تهران است. هفته‌نامه‌ی آلمانی فوکوس با او مصاحبه‌ای کرده درباره‌ی آنچه او این روزها در ایران تجربه می‌کند. متسگر می‌گوید که تعقیب می‌شود. اطلاعاتی‌ها مدتهاست او را زیر نظر دارند. تلفنش را هم کنترل می‌کنند. او شرح می‌دهد که به عنوان خبرنگار اجازه ندارد از اعتراض‌ها گزارش و تصویر تهیه کند. روزنامه‌نگاران خارجی را هم دستگیر می‌کنند، چنان که نزدیک بوده خودش را هم دستگیر کنند. او می‌گوید که با وجود این می‌داند در تهران چه می‌گذرد:«در شهر می‌گردم، سوار تاکسی و اتوبوس می‌شوم. به درهای ورودی دانشگاه‌ها و دگر مکان‌های خاص نظر می‌افکنم تا دریابم جو چگونه است و مردم چه روحیه‌ای دارند. فکر می‌کنم امتیازی که دارم این است که سی سال پیش هم اینجا بودم، آن موقع که رژیم شاه سرنگون شد. اکنون به نظرم می‌آید که برخی از حوادث امروز را واقعا پیشتر به چشم دیده‌ام.»
خبر نگار فوکوس، از پتر متسگر می‌پرسد: «آیا اکنون کودتایی درخواهد گرفت، باز انقلاب خواهد شد؟» گزارشگر شبکه‌ی یک تلویزیون آلمان در تهران پاسخ می‌دهد:«به این سرعت اتفاق نخواهد افتاد. در اینجا حاکمان هنوز رشته‌ی امور را نسبتا خوب در دست دارند. اما دلیل عمده این است که ایرانیان دیگر خواهان انقلاب و ترور در کشورشان نیستند. از انقلاب سی سال پیش چیزی تقریبا به کلی متفاوت حاصل شده است.امروزه دیگر روحانیون همه‌کاره نیستند. در کابینه فقط یک ملا وجود دارد. بقیه، اعضای سپاه پاسداران هستند.»
بحران ایرانی
ایران در آستانه‌ی انقلاب است، اما مردم از انقلاب می‌ترسند. بسیاری از ناطران همین ارزیابی را از اوضاع ایران دارند.
تیموتی گارتُن اش ، استاد تاریخ در دانشگاه آکسفورد در مقاله‌ای که برای هفته‌نامه "اشپیگل" نوشته، وضعیت را در ایران همچون آستانه‌ی انقلاب می‌بیند، اما تأکید می‌کند که نمی‌توان پیش‌بیینی کرد که از این وضعیت چه درخواهد آمد. «سیر حوادث بستگی به بازی متقابل میان رفتار پیش‌بینی‌ناپذیر توده‌ها و تصمیمات رژیم تهران دارد. تصمیمات را گروهی کوچک پشت درهای بسته می‌گیرند. یک چیز اما مسلم است: این یک بحران ایرانی است، ایرانی‌ها خود آن را پدید آورده‌اند و ایرانی‌ها بایستی خودشان برای آن چاره‌ای بیابند.»
نقش خارج
تأکیدی که مورخ انگلیسی بر ایرانی بودن بحران ایران می‌کند، به خاطر این است که نقش خارج در تأثیرگذاری بر آن را محدود می‌بیند. او البته مخالف آن است که اروپا و آمریکا دست روی دست بگذارند. به نظر تیموتی گارتُن اش، کاری که غرب می‌تواند بکند، کمک رسانه‌ای به مردم ایران است: «از ما، برای این که مستقیما از تحول سیاسی در ایران پشتیبانی کنیم، کار چندانی برنمی‌آید. کاری که می‌توانیم کنیم این است که رسانه‌ها را باز نگه داریم، از جمله اینترنت را، تلویزیون‌های ماهواره‌ای را و شبکه‌ی تلفن همراه را. ایرانیان به کانال‌های تبادل اطلاعات نیاز مبرم دارند، تا متقابلا یک دیگر را در جریان تحول امور در کشورشان بگذارند.» تیموتی گارتُن اش، در ادامه می‌افزاید، مردم ایران از طریق رسانه‌ها دنبال خبرهایی در این مورد نیز می‌گردند که غرب چه رفتاری دارد. به نظر او مردمی که برای آزادی زندگی خود را به خطر می‌افکنند، از این‌که می‌بینند غرب تنها به مسئله‌ی اتمی علاقه‌مند است، ناخرسند اند. از امسال مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا، دیپلمات بریتانیایی خانم کاترین اشتون است. مقاله‌ی استاد آکسفورد به مناسبت آغاز کار اشتون نوشته شده است. تیموتی گارتُن اش از خانم اشتون انتظار دارد که سیاستی را در برابر رژیم ایران پیش گیرد، که کمتر ملاحظه‌کارانه باشد: «خانم اشتون، پا پیش بگذارید. به نام اروپا با شکنجه‌گران درگیر شوید.»
دویچه وله

Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

برای ارسال نظر : بعد از نوشتن نظرتان در انتخاب نمایه یک گزینه را انتخاب کنید در صورتی که نمیخواهید مشخصات تان درج شود " ناشناس" را انتخاب نموده و نظر را ارسال کنید در صورت مواجه شدن با پیغام خطا دوباره بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید.
مطالبی که حاوی کلمات رکيک و توهين آمیز باشد درج نميشوند.

 
Clicky Web Analytics

Copyright © 2009 www.eshterak.net