لینک جدید اشتراک

www.eshterak.info

۱۳۸۸ دی ۱۸, جمعه

غلامحسین ساعدی: اسطوره ی آزادگی

غُلامحُسین ساعِدی معروف به «گوهرمراد» در تاریخ سیزدهم دی ماه 1314 در تبریز به دنیا آمد . ساعدی نویسندگی را از سن شانزده سالگی آغاز نمود و به یکی از بزرگترین نویسندگان ایران تبدیل شد. او همزمان با حرفه ی نویسندگی، به تحصیلات خود نیز ادامه داد و موفق به دریافت مدرک دکتری روان پزشکی از دانشگاه تهران شد. غلامحسین ساعدی که در زمان رژیم پیشین ، طعم داغ و درفش سیاهچالهای شاه را چشیده بود، بعد از انقلاب نیز مجبور به ترک خاک ایران و اقامت در غربت شد.

ساعدی سرانجام در تاریخ شنبه دوم آذر 1364 در شهر «پاریس» در گذشت و در گورستان معروف «پرلاشز» در کنار «صادق هدایت» به خاک سپرده شد.

او جز اولین کسانی بود که در اوایل انقلاب بعد از موج جدید دستگیری ها توسط رژیم تازه به قدرت رسیده، به همراه سایر نویسندگان آزاده همچون احمد شاملو، به حمایت از دستگیر شدگان و آزادی بدون قید و شرط آنان پرداخت.

در زیر به یکی از اسناد فعالیتهای دفاعی «ساعدی» و «شاملو» جهت آزادی زندانیان سیاسی، چندین ماه پس از پیروزی انقلاب 1357، اشاره می کنم:


در خردادماه ۱۳۵۸بیش از۱۶ نفر از فعالین و اعضای «حزب کارگران سوسیالیست» در جنوب ایران دستگیر شدند. احمد شاملو به همراه غلامحسین ساعدی جزء اولین کسانی بودند که با شرکت درگردهمای مطبوعاتی، این عمل حاکمین تازه به قدرت رسیده را محکوم کردند. در زیر بخشی از گزارش مربوط به این جلسه را از روزنامه «کیهان» نقل می کنیم.

در اجتماعی که از طرف اعضای حزب کارگران سوسياليست ترتيب يافت پيرامون مسائل مختلف از جمله سانسور محمولات پستی و مساله قانون اساسی سخنرانی و اظهار نظر شد.

در اين گردهمائی احمد شاملو، غلامحسين ساعدی، بابک زهرائی و هرمز رحيميان شرکت داشتند.

ابتدا رحيميان يکی از دبيران حزب کارگران سوسيالسيت چگونگی زندانی شدن ١۶ تن از اعضای اين حزب را تشريح کرد و يادآور شد که ٧ نفر ا ز اين عده صرفا بخاطر پخش اعلاميه هائی درباره ٩ نفر قبلی که در خوزستان زندانی شده اند، به زندان افتاده اند.

وی افزود در شرايطی که قانون اساسی به بحث گذاشته شده و جزء اين هيچگونه مساله ديگری نيست کسانی که نظرياتی مخالف قانون اساسی پيشنهاد کنند دستگير می شوند، در هر صورت هيچ دليلی برای دستگيری اين ٩ نفروجود ندارد.

سپس دکتر غلامحسين ساعدی در مورد مساله خوزستان گفت : دولت با شورای انقلاب جداست و دولت دخالت ندارد. در واقع اين يک خدعه است و کاملا موضعشان مشخص است که دارند از کدام طبقه دفاع می کنند . و تنها راهش مقاومت شديد در مقابل اين قضيه است . بنظر من تنها با افشاگری نبايد پرداخت، دولت سکوت می کند و هيچ چيز هم نمی گويد.

وی با اشاره به گروههای فشار گفت آنها که ناگهان در مسير راهپيمايی ها و اجتماعات ظاهر می شوند و آنها را بهم ميزنند، اعضای گروهی سازمان يافته اند و شعارهايشان هم مشخص است و عموما آدمهای هم سن و سال هستند و تشکيلات دارند. در اينجا از آقای ساعدی سوال شد: شما گفتيد يک مشت آيات عظام، قطب زاده، بنی صدر حق صحبت کردن دارند ولی شما اکنون در مقابل رسانه های گروهی قرار داريد . ساعدی جواب داد: منظورم رسانه های گروهی وسيع ترمانند راديو و تلويزيون می باشد.

سپس احمد شاملو طی سخنانی گفت : آقايانی که امتيازاتی در انقلاب برای خودشان قائل هستند، اتکايشان به ناآگاه ترين افراد جامعه است . آنها اتکا می کنند به کسانی که مار کشيدن را به عنوان سواد قبول می کنند و اگر ما ر بنويسند قبول نمی کنند . وی گفت اگر پيش نويس قانون اساسی تصويب شود خواهيد ديد که هفتاد درصد همين قانون اساسی را به راست گرايش خواهند داد.

در اين گردهمايی، اسمعيل زاده وکيل دادگستری دولت را مسئول حملاتی دانست که به دفاتر سازمانهای مترقی می شود و نيز بدفاع از حماد شيبانی عضو چريکهای فدايی پرداخت و خواستار آزادی ايشان شد.


روزنامه کيهان، شماره ١٠٧۴٣، چهارشنبه ۶ تيرماه ١٣۵٨

Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Delicious :: Digg :: Stumbleupon :: Furl :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed


0 نظرات:

ارسال یک نظر

برای ارسال نظر : بعد از نوشتن نظرتان در انتخاب نمایه یک گزینه را انتخاب کنید در صورتی که نمیخواهید مشخصات تان درج شود " ناشناس" را انتخاب نموده و نظر را ارسال کنید در صورت مواجه شدن با پیغام خطا دوباره بر روی دکمه ارسال نظر کلیک کنید.
مطالبی که حاوی کلمات رکيک و توهين آمیز باشد درج نميشوند.

 
Clicky Web Analytics

Copyright © 2009 www.eshterak.net